Z (auto)mapą w Polskę

Dodany przez:     Tagi:  ,     Data dod.:  28 listopada, 2007  |  Brak koment.


28 listopada, 2007


System nawigacyjny składa się z trzech podstawowych elementów: odbiornika GPS, mapy cyfrowej oraz urządzenia, na którym wyświetlana jest mapa wraz z bieżącym położeniem odbiornika.

Na komfort korzystania z systemu nawigacyjnego wpływają wszystkie trzy elementy, ale nie każdy w takim samym stopniu. Dla mieszkańca dużego miasta, który rzadko wychyla nos poza swoje miejsce zamieszkania, z pewnością ważna będzie czułość odbiornika, który musi pewnie odbierać sygnał wśród zakłóceń elektromagnetycznych wynikających z nagromadzenia w mieście wszelkiego rodzaju urządzeń i kabli energetycznych oraz problemów z odbiorem sygnału GPS pomiędzy wysokimi budynkami. Wybór mapy nie będzie w takim przypadku aż tak istotny, ponieważ większość z dostępnych w sprzedaży systemów oferuje plany miast na zupełnie przyzwoitym poziomie dokładności.
Samo urządzenie wyświetlające – czy to będzie dedykowane urządzenie, czy palmtop, czy też smartfon – może mieć różne rozmiary ekranu oraz funkcje menu dostępne w nieco zróżnicowany sposób, zależny od pomysłu projektanta. W takim przypadku przed zakupem warto dokładnie sprawdzić, czy wybrane urządzenie obsługuje się wygodnie, a menu jest intuicyjne.
Nieco inaczej wygląda sprawa z mapami. Mogą być mniej lub bardziej dokładne, a ich autorzy mogą zwracać uwagę na różne aspekty przy posługiwaniu się ich produktami. Trudno sobie wyobrazić, żeby mapy cyfrowe nie były pozbawione błędów. W końcu bazują na informacjach pochodzących z różnych źródeł, które nie zawsze są wiarygodne w 100%. A sieć dróg w Polsce to ponad pół miliona kilometrów (licząc z drogami gruntowymi). W dodatku nie jest to obraz statyczny – budowane są nowe dro-gi, czasami zamykane stare (np. wiodące przez przejazdy kolejowe w miastach, zamiast których pojawiają się obwodnice i wiadukty). Drogi, często długo nienaprawiane, tracą użyteczność z powodu trudności z przejazdem. Najczęstszym zaś błędem naszych map jest zła klasyfikacja dróg o gorszej nawierzchni. Z tym ostatnim problemem twórcy map próbują sobie radzić w różny sposób.
Na przykład Navigo ma opcję pomijania dróg gruntowych przy obliczaniu trasy. Ale co z tego, jeśli sama klasyfikacja takich dróg jest często błędna. Algorytm eliminuje więc także drogi rzeczywiście lokalne, ale o zupełnie dobrej, asfaltowej nawierzchni. Z kolei np. Automapa szczyci się bardzo dokładną siecią dróg. I rzeczywiście – wybierając najkrótszą drogę, kierowca nieraz dzięki Automapie pojedzie miedzą między polami. Zasadniczo nie ma więc mapy idealnej. Na to, by taka powstała, potrzeba kilku lat, kiedy systemy okrzepną, a błędy będą nieustannie i na bieżąco poprawiane.

Kilka porad dla korzystających z systemów nawigacyjnych:1. przy wyznaczaniu trasy zawsze miej świadomość, jakie są ustawienia programu; wcześniejsze ustawienia w menu nie zawsze są tymi pożądanymi przy obliczaniu kolejnej trasy;2. sprawdź, jaką drogę proponuje ci system, porównaj drogę najkrótszą z najszybszą;3. jeśli intuicyjnie czujesz, że np. droga najkrótsza wcale nie jest najkrótsza – wymuś na urządzeniu trasę przez punkty przelotowe; algorytmy w systemach i błędy
map powodują, że często intuicja okazuje się lepszym doradcą od systemu przy wyborze drogi;

4. po wyświetleniu wyszukanej trasy prześledź dokładnie (w dużym zbliżeniu) jej przebieg; może się okazać, że wiedzie ona przez miejsca, których nie chciałbyś lub nie mógłbyś odwiedzić (np. mapa nie uwzględnia wojskowych terenów zamkniętych, dużych obszarów zakładowych, przez które nie można przejechać);

5. zawsze skonfrontuj wyszukaną przez system trasę z dobrym i w miarę nowym atlasem samochodowym – być może w ten sposób z góry wyeliminujesz błądzenie lub jazdę po leśnej ścieżce; takie sprawdzenie możliwe jest także dzięki aplikacjom internetowym, takim jak na stronach:
www.targeo.pl, map24.interia.pl, world.maporama.com, www.mapquest.com, www.routenplaner-online.de, www.opel.com.pl, www.viamichelin.com, www.zumi.pl, www.mapgo.pl itp;

6. w razie wątpliwości szukaj drogi alternatywnej omijającej wątpliwe miejsca lub próbuj wyjaśnić problem, korzystając z innych map (np. krajoznawczo-topograficznych), Internetu (fora internetowe, zdjęcia satelitarne, np. na stronie www.zumi.pl);

7. ponieważ czasem opisane działania trwają jakiś czas, warto do nich zasiąść nie w ostatniej chwili przed wyjazdem, ale dzień czy nawet kilka dni wcześniej – gwarantuje to później spokojną jazdę prosto do celu podróży;

8. pamiętaj, że nie zawsze droga teoretycznie najszybsza lub najkrótsza jest nią w rzeczywistości – wystarczy duże natężenie ruchu, czasowy remont drogi lub drobna stłuczka, aby stracić dużo czasu i nerwów – może więc warto skorzystać z mniej uczęszczanych dróg.

Zalety i pułapki

W Polsce dostępnych jest kilkadziesiąt urządzeń specjalizowanych, będących zamkniętymi systemami nawigacyjnymi (np. systemy Opel, Audi, Mercedes-Benz, JVC, Lucca), oraz mapy cyfrowe, które można wgrać do niemal dowolnego urządzenia przenośnego, o ile spełnia ono wymagania sprzętowe. Bez wątpienia największą popularnością cieszy się Automapa, której czwarta wersja właśnie debiutuje na rynku. Podstawową nowością jest możliwość wyświetlenia obrazu w trybie trójwymiarowym (choć jest to określenie nieco na wyrost – możliwe jest uzyskanie pochylonego obrazu sprawiającego wrażenie perspektywy). Kolejne dostępne u nas systemy nawigacyjne to iGO, Navigo, Autopilot, TomTom, MapaMap, GPMapa oraz Smart2Go występujący obecnie „w barwach” Nokii (system dostępny za pośrednictwem telefonów komórkowych).
Producenci map, nie mogąc zaspokoić wszystkich oczekiwań klientów, skupiają się na najważniejszych – ich zdaniem – cechach tego produktu. Jedni więc podkreślają, że mają w ofercie bardzo dokładne plany dużych miast z zaznaczonymi numerami domów, ale z kolei plany niewielkich miejscowości ograniczają się do głównej drogi przejazdowej. Inni podkreślają olbrzymią liczbę tzw. POI (Point of Interest – punkty użyteczności publicznej), dokładność, algorytmy wyszukiwania i inne funkcje. Nie mniej ważną sprawą przy wyborze urządzenia i mapy jest oferowany zestaw dostępnych map (krajów) oraz ich późniejsza aktualizacja. Czasem tani z pozoru system może się okazać „zabójczy” dla kieszeni, gdy wybieramy się w podróż po Europie. Co z tego, że samo urządzenie kosztuje około 1 tys. zł, skoro mapa jednego europejskiego kraju to wydatek ponad 500 zł? Z tego względu powodzeniem cieszy się mapa iGO. Co prawda producent deklaruje pokrycie Polski zaledwie w 67%, ale za cenę 899 zł uzyskuje się komplet map całej Europy.
Z kolei prenumerata aktualizacji też nie jest oferowana za darmo, z wyjątkiem systemu Navigo i Navigo2Go. Pro-ducent tych systemów – PPWK – obiecuje „dożywotnie” aktualizacje systemu, który i tak nie jest zbyt drogi przy zakupie. Zanosi się więc na morderczą rywalizację między Navigo i Automapą, w której producenci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.

AutoMapa (Geosystems i Aquart)
www.automapa.pl
AutoMapa 4 zawiera kompletną sieć polskich dróg. Jak twierdzi producent, to najdokładniejsza dostępna na rynku mapa Polski, która zawiera 102 tys. miejscowości i osad, 140 tys. punktów POI. Pojawił się też widok 3D, który ułatwia śledzenie trasy, naśladując naturalną perspektywę.
AutoPilot (Emapa)
www.autopilot.pl
W programie zawarte są następujące mapy:
Dokładna mapa Polski:
– 826 szczegółowych planów miast,
– 3015 planów miast i miejscowości,
– 65 tys. miejscowości,
– 95% populacji miejskiej objętej planami nawigacyjnymi,
– 100% sieci drogowej,
– 651 640 km dróg oraz ponad 137 tys. ulic wraz z informacją o ich kierunkowości,
– aktualna baza fotoradarów,
– kompletna baza kodów pocztowych,
– 58 tys. POI (punktów użyteczności publicznej) + możliwość importu punktów POI wraz z wyborem dowolnych ikonek,
– częste aktualizacje mapy – przez pierwszy rok użytkowania produktu bezpłatne.
Przejazdowa mapa Europy:
– ponad 75 tys. miejscowości,
– 1,5 mln km dróg.
Sugerowana cena programu: 399 zł.
AutoPilota na tle konkurencji wyróżniają m. in.: widok 3D, wyszukiwanie po kodach pocztowych, licznik kilometrów służbowych i prywatnych, obsługa TMC, optymalizacja punktów trasy, tryb pieszy nawigacji, szybka rekalkulacja trasy (polegająca na wytyczeniu całkiem nowej trasy), komunikaty głosowe w wersji „zalotnej”, tryb samochodu ciężarowego, import plików różnych formatów (funkcja umożliwiająca import punktów POI z wybranymi przez użytkownika ikonami i ustawianiem poziomów ich widoczności), a już wkrótce również możliwość śledzenia pojazdów i komunikacji z kierowcą za pomocą technologii GPRS. Sprawne wytyczanie trasy najszybszej, najkrótszej lub najtańszej, realistyczne odzwierciedlenie mapy w widoku przestrzennym czy ostrzeganie przed fotoradarami to tylko niektóre z zawartych w programie funkcji, które wpływają na większy komfort i bezpieczeństwo jazdy.
GPMapa 2007 (IMAGIS)
www.gpmapa.pl
Oprogramowanie GPMapa 2007 jest przeznaczone do odbiorników Garmin GPS, a nie do palmtopów. Oferuje największą na rynku liczbę dróg asfaltowych w Polsce – 297,4 tys. km, 78 tys. POI. Dodatkowo GPMapę 2007 można zainstalować na komputerze PC i korzystać z niej, jak z elektronicznego atlasu Polski umożliwiającego wyznaczanie optymalnych tras przejazdu między wybranymi miejscami z dowolną liczbą punktów pośrednich.
Dane dotyczące map Polski zawartych w GPMapa 2007:
– 1,9 mln punktów adresowych,
– 1487 szczegółowych planów miast i miejscowości z nazwami ulic i numerami budynków,
– 392 138 kilometrów dróg umożliwiających dotarcie do każdej miejscowości w Polsce, w tym 297,4 tys. km dróg asfaltowych i 94 738 km dróg gruntowych,
– 78 557 obiektów użyteczności publicznej (POI), takich jak hotele, restauracje, stacje benzynowe, bankomaty, szpitale, apteki, warsztaty samochodowe oraz wiele innych przydatnych w podróży, w tym fotoradary oraz „Czarne Punkty”.
MapaMap (IMAGIS)
www.mapamap.pl
Mapa (w cenie 333 zł) lub kompletny system nawigacyjny w cenie od 1500 do 2200 zł (w zależności od urządzenia).
Produkt wyróżnia zastosowana technologia FINGER FRIENDLY – umożliwiająca prostą i intuicyjną obsługę systemu jednym palcem, bez pomocy rysika. Komunikaty głosowe są wygłaszane przez znanego polskiego pilota rajdowego Macieja Wisławskiego. MapaMap Pocket PC 4.0. wprowadza możliwość nawigowania z trójwymiarowym widokiem mapy (3D). System zawiera:
– 1,9 mln punktów adresowych,
– 1487 szczegółowych planów miast i miejscowości z nazwami ulic i numerami budynków,
– 392 138 kilometrów dróg umożliwiających dotarcie do każdej miejscowości w Polsce, w tym 297,4 tys. km dróg asfaltowych i 94 738 km dróg gruntowych,
– 78 557 obiektów użyteczności publicznej (POI), takich jak hotele, restauracje, stacje benzynowe, bankomaty, szpitale, apteki, warsztaty samochodowe oraz wiele innych przydatnych w podróży, w tym fotoradary oraz „Czarne Punkty”.
GO MY Way (MIP)
www.igo.com.pl
Mapy cyfrowe wraz z odpowiednim oprogramowaniem, sprzedawane w oryginalny sposób – na karcie pamięci. Dostępne, lub wkrótce dostępne (od listopada br.), są kraje: Albania, Andora, Austria, Belgia, Białoruś, Bośnia Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Macedonia, Francja, Niemcy, Gibraltar, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Litwa, Liechtenstein, Luksemburg, Holandia, Mołdowa, Monako, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, San Marino, Serbia, Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania (30 państw na karcie SD 1 GB – cena 749 zł).
Dzięki współpracy z EMAPA pokrycie Polski do końca roku będzie na poziomie 90%.
Wkrótce ma się pojawić nowa wersja IGO 8. W pełni trójwymiarowa, z renderowanymi teksturami, zarysami budynków i infrastruktury miejskiej. Istnieje także wersja IGO na telefony komórkowe z systemem Symbian.
MYGUIDE (MIP)
www.myguide.pl
Zestaw satelitarny bazujący na mapach iGO. Zestaw MYGUIDE 3160 z ekranem 3,5′ z mapami 38 państw kosztuje 999 zł brutto, natomiast MYGUIDE 4260 z ekranem 4,3′ – 1499 zł brutto.
NaviExpert (NaviExpert)
www.naviexpert.pl
Jest to profesjonalna nawigacja on-line bazująca na telefonie komórkowym.
Wymagania aplikacji to dostępność w telefonie obsługi java midp 2.0, wystarczająca pamięć dostępna dla aplikacji w javie (heap size) – min. 1 MB, oraz połączenie Bluetooth dostępne w javie. Aplikacja obsługuje pełną mapę Polski. Planowane jest uruchomienie niebawem map Europy Zachodniej i Środkowej.
Mapy znajdują się na serwerze. Opłata za dostęp do serwera z mapami:
– 24 godziny – 2 zł,
– 1 miesiąc – 24 zł,
– 12 miesięcy – 189 zł,
– 24 miesiące – 239 zł.
Dostęp SMS bezpośrednio z telefonu – 10,98 zł brutto. Średni miesięczny transfer gprs przeciętnego użytkownika to 1,5 MB, a więc szacowany średni miesięczny koszt – 2,5 zł.
NaviExpert jest świetną alternatywą dla tych osób, które nie potrzebują systemu nawigacyjnego na stałe, a usługa tego typu przydatna jest jedynie w czasie wakacji czy kilkudniowych wypadów za miasto.
NaviExpert ma wszystkie funkcje tradycyjnej nawigacji. Korzysta z najlepszych map Polski, opracowanych przez firmę Imagis, obejmujących:
– pełną mapę drogową Polski – 360 tys. km dróg,
– 50 tys. miejscowości,
– ponad 75 tys. interesujących punktów (POI) – bankomaty, firmy, stacje benzynowe…,
– dokładne lokalizacje 1,7 mln adresów – pokrycie 90% populacji miejskiej, 60% populacji ogólnej,
– 1487 szczegółowych planów miejscowości, a każdy plan miejscowości zawiera szczegółowe informacje m. in. o nazwach ulic, numeracji budynków, kategoriach dróg, kierunkach ulic i zakazach/nakazach skrętów,
– najnowsze inwestycje drogowe niedostępne jeszcze w większości innych map cyfrowych,
mapy automatycznie aktualizowane co kwartał,
– codziennie uzupełniana baza fotoradarów.
W systemie NaviExpert baza fotoradarów jest aktualizowana na bieżąco, m. in. na podstawie zgłoszeń użytkowników. Co więcej, nowy fotoradar można zgłosić bezpośrednio z telefonu wciskając po prostu klawisz ‘2′ w momencie mijania radaru – informacja wysyłana jest na serwer. W ten sam sposób można zgłosić niepotrzebne ostrzeżenie.
Korzystanie z aktualnej bazy fotoradarów nie wymaga od użytkowników żadnych dodatkowych działań. Nie trzeba pobierać żadnych uaktualnień, wgrywać ich na kartę pamięci. Układając każdą trasę, system korzysta z najnowszej bazy.
NaviExpert to jeden z najłatwiejszych w obsłudze i najwygodniejszych systemów nawigacji o prostej i szybkiej instalacji. Wystarczy wejść z telefonu na stronę GET. NAVIEXPERT. PL i pobrać program. Po pierwszym uruchomieniu uaktywni się kreator, który pomoże zarejestrować i skonfigurować program.
Mapy są automatycznie aktualizowane (są po prostu na serwerze). Widok trójwymiarowy 3D i automatyczna zmiana skali zapewniają doskonały przekaz informacji. Program automatycznie przelicza trasy po zjechaniu z wcześniej wyznaczonej drogi.
NAVIGO (PPWK)
www.navigo.pl
Program występuje w kilku wersjach:
– na PDA: mapa Polski, koszt – 229 zł,
– na komputer PC: mapa Polski, koszt – 99 zł,
– na komputer PC: mapa Europy, koszt – 249 zł.
Ponadto występuje wraz z urządzeniem nawigacyjnym (ekran + GPS) pod nazwą Navigo2Go w cenie 899 zł.
Ważna podkreślenia jest bezpłatna aktualizacja danych do pobrania ze strony WWW. Firma stosunkowo często udostępnia aktualizacje, które polegają nie tylko na poprawkach zgłoszonych przez użytkowników, ale także na powiększaniu liczby planów miejscowości (np. w przedwakacyjnym upgrade pojawiły się plany miejscowości nadmorskich, m. in. Ustki). Nanoszonych jest około 98% uwag nadesłanych przez użytkowników.
Wkrótce dostępna będzie nawigacja w trybie 3D. Pojawią się nowe funkcje, zwiększy się szybkość pracy interfejsu PDA.
Microsoft AutoRoute Euro 2007(Microsoft/NaviSystems. pl)
Znany program Microsoftu oferujący znacznie więcej niż przeciętna mapa cyfrowa, choćby z tego tylko powodu, że instalowany na komputerze PC. Szczególnie dotyczy to ciekawych miejsc wartych zwiedzenia. Po wskazaniu takiego punktu program automatycznie łączy się z Internetem i pobiera odpowiednie dane. Do komputera w samochodzie można podłączyć odbiornik GPS, tworząc tym samym pełny system nawigacyjny. Pokrycie Polski wynosi około 23%.

Tekst: Tomasz Kurzacz



O autorze







Chcesz skomentować?