Telefonia bez drutów

Dodany przez:     Tagi:  ,     Data dod.:  29 października, 2007  |  Brak koment.


29 października, 2007


Popularny od dawna Internet daje nam bardzo dużo przeróżnych możliwości. Za jego pomocą możemy odnaleźć potrzebne informacje, napisać list do kogoś, kto znajduje się na drugim końcu świata, wykonać przelew bankowy, zrobić zakupy. Ostatnio do tych możliwości dołączyła technologia telefonii internetowej – VoIP.

Ceny połączeń telefonicznych nie zmniejszają się,
a otwarcie rynku telekomunikacji stacjonarnej dla nowych graczy przebiega w mozolnym tempie. Rynek nie znosi pustki, a nowe technologie sprzyjają innowacjom. Ostatnio bardzo popularny staje się temat telefonii VoIP (ang. Voice Over Internet Protocol). Na pewno niektórzy pomyślą teraz, po co mi kolejny telefon, skoro mam już telefon stacjonarny i komórkę? Otóż warto przyjrzeć się tej technologii, która umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych za cenę kilkukrotnie mniejszą niż w przypadku telefonu stacjonarnego
i nawet kilkudziesięciokrotnie mniejszą niż w przypadku telefonu komórkowego. Co więcej, bardzo często za połączenie za pośrednictwem telefonu VoIP nie płacimy zupełnie nic. Zbyt piękne, aby było prawdziwe? Przekonajmy się.

Głos w sieci

Technologia telefonii internetowej VoIP umożliwia przesyłanie dźwięku przez Internet w czasie rzeczywistym. Dźwięk zostaje zakodowany i skompresowany, a następnie poprzez sieć, w postaci zwykłych danych zostaje przesłany do odbiorcy, u którego dane zostają z po-wrotem zamienione na dźwięk. Oczy-wiście pozwala to na prowadzenie rozmów telefonicznych w czasie rze-czywistym, praktycznie bez jakiegokolwiek opóźnienia. Istnieją dwa najpopularniejsze rodzaje urządzeń obsługujących VoIP. Pierwszy z nich to nasz komputer, na którym instalujemy jeden z internetowych komunikatorów (np. Gadu-Gadu, Skype). Za pomocą słuchawek i mikrofonu możemy prowadzić rozmowy z drugim użytkownikiem. Na rynku dostępne są również telefony, z wyglądu przypominające standardowe telefony stacjonarne lub komórkowe, które możemy podłączyć do portu USB i rozmawiać jak przez normalny telefon. Jest to jednak dość niewygodny sposób korzystania z telefonii internetowej ze względu na fakt, że musimy mieć bez przerwy włączony komputer, jeśli chcemy w każdym momencie móc wykonać lub odebrać połączenie.
Drugim typem urządzeń VoIP są specjalne telefony, które podłączamy do Internetu za pośrednictwem kabla sieciowego (RJ-45). Telefony te praktycznie wyglądają tak samo jak urządzenia stacjonarne i obsługują wszelkie funkcje, tak jak w przypadku klasycznych telefonów. Największą zaletą tego typu urządzeń jest niewątpliwie fakt, że nie musimy uruchamiać stacjonarnego komputera za każdym razem, kiedy chcemy wykonać połączenie. Telefon jest przez cały czas zalogowany do sieci VoIP
i w dowolnym momencie możemy z nie-go skorzystać. Jeżeli chcemy używać takiego urządzenia, powinniśmy wykupić numer telefonu u jednego z dostawców telefonii internetowej (patrz ramka).

voip-ramka.jpg

Jak zacząć?

Niewątpliwie najwygodniejszą dla użytkownika opcją jest zamówienie u operatora numeru telefonicznego i korzystanie ze specjalnego telefonu VoIP. W tej chwili operatorzy oferują numery telefonów we wszystkich strefach numeracyjnych w Polsce. Co więcej, możemy samodzielnie wybrać strefę numeracyjną, w której życzymy sobie uruchomić telefon. Jeśli mieszkamy w Gdańsku, nasz numer telefonu może się zaczynać od kierunkowego 022, przyporządkowanego do warszawskiej strefy.
Wielu operatorów na rynku oferuje usługę telefonii internetowej bez opłaty abonamentowej. Rozliczać możemy się na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich to pre-paid – najpierw uzupełniamy konto o daną kwotę (np. przelewem bankowym lub kupując specjalną kartę-zdrapkę), którą w całości możemy przeznaczyć na wykonywanie połączeń. Drugi sposób to oczywiście post-paid, tzn. z operatorem rozliczamy się raz na miesiąc z wykonanych wcześniej połączeń. Po wyborze opcji rozliczenia z dostawcą usługi powinniśmy wybrać odpowiedni do naszych potrzeb telefon. W tej chwili na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnych modeli, posiadających najróżniejsze dodatkowe funkcje i możliwości. Jeżeli mamy telefon stacjonarny, który chcemy zamienić na telefon VoIP, wystarczy kupić specjalną przystawkę, do której podłączamy telefon stacjonarny i wykorzystujemy go jako telefon internetowy. Jeżeli nie mamy telefonu stacjonarnego, powinniśmy kupić telefon z wbudowaną bram-ką VoIP. W tej chwili ceny tego typu urządzeń kształtują się na poziomie 100-400 zł. Najciekawszym jednak typem telefonów, jednocześnie dających największą swobodę, są telefony obsługujące jednocześnie połączenia sieci bezprzewodowych WLAN. Jeżeli w biurze lub domu mamy np. router bezprzewodowy rozdzielający sygnał internetowy, możemy za pośrednictwem takiego telefonu rozmawiać przez VoIP praktycznie w dowolnym miejscu, gdzie oczywiście jest zasięg sieci bezprzewodowej. Niestety, ceny tego typu telefonów są bardzo wysokie (od około 500 do 1,2 tys. zł). Warto sprawdzić, czy nasze urządzenie posiada wbudowaną usługę Quality Of Service, pozwalającą na wydzielenie specjalnego pasma internetowego przeznaczonego tylko i wy-łącznie dla telefonu VoIP. Dzięki tej technologii możemy być pewni, że telefon będzie działał bez zarzutu mimo np. ściągania w tym samym czasie plików z Internetu.

Joanna Lewandowska, dyrektor ds. strategii sprzedaży
telefonów komórkowych Motoroli w Europie Środkowo-Wschodniej
Komunikacja czwartej generacjiDalszy rozwój i masowa popularność rozwiązań typu VoIP będą zależeć od wielu czynników, m.in. od oferty telefonów i usług dla klientów indywidualnych oraz atrakcyjnych treści od dostawców usług. Tradycyjna telefonia stacjonarna jest zastępowana przez nowe rozwiązania. Biznes już korzysta z zalet technologii VoIP, traktując ją jako rozwiązanie czwartej generacji. Zaletą VoIP jest mobilność, niski koszt utrzymania infrastruktury technicznej oraz często zerowy koszt samego połączenia. Motorola zaangażowana jest w wiele projektów związanych z technologią VoIP. Przesyłanie głosu to tylko jedna z wielu możliwości urządzeń IP z portfolio Motoroli, takich jak telefony komórkowe z Wi-Fi, słuchawki Bluetooth stereo, sieci dostępowe w technologii WiMAX.

Nie tylko telefon

Oczywiście telefonia internetowa VoIP to nie tylko możliwość wykonywania oraz odbierania połączeń głosowych. Istnieje wiele dodatkowych usług, oferowanych przez dostawców (często bez żadnych dodatkowych kosztów). Jeżeli często korzystamy z faksu, możemy zamówić usługę fax2mail. Jeśli otrzymamy faks na numer telefonu VoIP, zostanie on natychmiast przekierowany na naszą skrzynkę e-mail i w prosty i wygodny sposób będziemy mogli przeczytać treść faksu na ekranie komputera. Bardzo interesującą usługą jest poczta głosowa, która zapisuje nagranie do pliku WAVE, a następnie przesyła plik na naszą skrzynkę.
Bardzo pomocną funkcją VoIP, udostępnianą przez operatorów, są billingi on-line, dające użytkownikom pełną kontrolę nad wykonywanymi połączeniami. Po zalogowaniu się do serwisu operatora możemy w szybki sposób sprawdzić listę ostatnio wykonywanych i odbieranych połączeń, czas ich trwania oraz koszt. Jeżeli mamy w domu lub biurze telefon stacjonarny, z którego mimo wszystko nie chcemy rezygnować, istnieje wiele możliwości integracji tele-fonii VoIP z istniejącą już linią stacjonarną. Oba telefony można połączyć ze sobą i używać telefonu stacjonarne-go tylko do odbierania połączeń, a VoIP do wykonywania. Oczywiście istnieje możliwość automatycznego przejścia z jednej linii na drugą, więc nie trzeba za każdym razem wybierać,
z której opcji chcemy skorzystać. Nie ma znaczenia również typ linii stacjonarnej. Telefon VoIP można zintegrować zarówno z klasyczną linią analogową, jak i z centralą cyfrową ISDN.

Zawsze w kontakcie

Wyobraźmy sobie, że wyjeżdżamy na urlop za granicę i możemy wykonywać połączenia telefoniczne do Polski lub innych krajów za kilka lub kilkanaście groszy za minutę. Niemożliwe? A jednak! Największą chyba zaletą telefonów VoIP jest ich mobilność. Możemy uruchomić je w dowolnym miejscu na świecie, gdzie tylko mamy połączenie z Internetem. Jeśli zatrzymamy się w hotelu, wystarczy podłączyć telefon do gniazdka z Internetem i możemy wykonywać i odbierać połączenia. Oczywiście numer telefonu cały czas pozostaje bez zmian, bez względu na to, w którym miejscu świata się znajdujemy.
Kolejną interesującą technologią jest tzw. SoftPhone. Jest to specjalne oprogramowanie, które możemy wgrać do naszego urządzenia i wykorzystywać je jako telefon VoIP. Na przykład dysponując palmtopem z wbudowanym modułem sieci bezprzewodowej WLAN, możemy zainstalować na nim program SoftPhone i w dowolnym momencie dzwonić lub odbierać połączenia. Oczywiście musimy być w zasięgu sieci bezprzewodowej, udostępniającej Internet. Do tego samego celu możemy wykorzystać telefon komórkowy z modułem bezprzewodowym i skonfigurować go tak, aby wszystkie połączenia wychodzące, jeżeli tylko znajdziemy się w polu działania sieci bezprzewodowej, były automatycznie wykonywane przez VoIP. Jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, że możemy dzwonić praktycznie z każdego miejsca na świecie, tak jak przez telefon komórkowy, ale za cenę kilkukrotnie niższą.

Przyszłość komunikacji

Jak widać, nowa technologia telefonii internetowej VoIP ma wiele zalet. Przede wszystkim pozwala na duże oszczędności (sięgające nawet 40-50%) bez utraty jakości połączenia oraz dodatkowych funkcji. Tak naprawdę nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że liczne połączenia, które wykonujemy do najróżniejszych instytucji, są zazwyczaj kierowane przez telefonię VoIP, z której dana firma korzysta. Duże telecentra, hotele, instytucje rządowe już dawno zdecydowały się na korzystanie z tej technologii, pozwalającej na zerowy koszt połączeń wewnątrz jednej sieci. Wbrew pozorom telefon VoIP nie potrzebuje do prawidłowego działania łącza internetowego o dużej szybkości. Minimalna niezbędna przepustowość to 128 kbps (kilobitów na sekundę).
Nie ma również znaczenia typ połączenia z Internetem (firmy telekomunikacyjne, prywatni dostawcy, telewizje kablowe).
Telefonia internetowa jest coraz bardziej rozpowszechniona. Klienci ufają nowej technologii ze względu na brak różnicy w jakości połączenia między VoIP i telefonią stacjonarną. Tak naprawdę dopóki użytkownik nie zostanie po-informowany, że korzysta z telefonu VoIP, na pewno nie zorientuje się po jakości połączenia, gdyż jest ona identyczna,a w niektórych przypadkach wręcz lepsza od telefonii stacjonarnej.

Tekst: Michał Turliński

 

 



O autorze




Powiązane artykuły





Chcesz skomentować?